понедељак, 20. септембар 2010.

Zeleno, pijem te, zeleno


Dok sam juče pijuckala zeleni čaj, setila sam se ovog nepravedno zapostavljenog bloga. A pila sam zeleni čaj sa ukusom mandarine i narandže. Ne smem da navedem proizvođača dok mi lepo ne plate da im postavim baner negde sa strane. Nego da ne dužim, gosn Zeleni čaj me pomalo brine. Kako pisati o njemu, a ne napisati deset hiljada stranica? Kako pisati o njemu a ne smoriti sebe i sve oko sebe? Brine me, zaista me brine, moraću da drmnem jednu šoljicu da opeglam bore koje mi je stvorila ova briga. A zeleni čaj, čuli ste, povoljno deluje kod anti-age korisnika.

U suštini, trebalo bi prvo da pišem o samom Čajevcu (tea tree, Camellia sinensis) ali mislim da to mogu i ovde da promuvam da ne pišem poseban post i o njemu. Čajevo drvo je zaslužno za zeleni, crni, i beli čaj. To je dakle, jedna vrsta čaja, razlike nastaju s procesom proizvodnje. Tj. fermentacije.

Fora sa zelenim čajem je u tome što on ne podleže procesu fermentacije. Tek ubrano lišće se suši nekim toplotnim metodama i na taj način se sprečavaju oksidativne promene i aktivacija nekih štetnih enzima. Pre završnog sušenja, listići se umotavaju na karakterističan način, a nakon sušenja se sortiraju. Mogu da se izmrve i ubace u filter kesice, ali je uvek bolje kupiti na merenje i videti kako izgleda to karakteristično umotavanje.

U malom zelenom ima svega i svačega i dobar je za sve i svašta i svi i sva bi trebalo da ga piju i svuda i svukud se o njemu piše bla bla bla.

Al' zaista, kažu neki stručni ljudi da u njemu ima korisnih sastojaka. Najbolje bi bilo da ih pobrojimo:

- kofein - sadrži 1-5% kofeina uz još neke, manje količine drugih alkaloida te vrste - teofilin, teobromin, dimetilksantin, ksantin, adenin i dr

- polifenoli čiji je udeo veoma značajan ( 5-27%); većina polifenola zelenog čaja su flavonoli, poznati pod nazivom katehini.

- Zeleni čaj sadrži i B-vitamine i askorbinsku kiselinu, koje crni čaj uglavnom ne sadrži zbog fermentativnih procesa koji uzrokuju njihovu razgradnju.

-Eterično ulje je takođe deo bogatog sastava zelenog čaja.

-proteine (oko15%,)

-Klorofil (0,5%,)

-Organske kiseline (1,5%,)

-lignin (6,5%),

-aminokiseline među kojima je posebno zanimljiva teanin (4%)

Jedna šoljica zelenog čaja obično sadrži oko 50-100 mg kofeina i 300-400 mg polifenola.

Ima tu još nekih sastojaka, pitajte stručnjake - dobićete potvrdu.

Što se zdravlja tiče, mnogi kažu da je zeleni čaj, pre svega, lek. Njegova prednost u odnosu na druge čajeve jeste jako antioksidativno svojstvo (bori se protiv slobodnih radikala)- dobar je, dakle, kao čistač organizma od raznih toksina. Određena istraživanja su pokazala da nepovoljno utiče na maligne ćelije - tj. da sprečava njihov nastanak i razvoj. Preporuka je da se konzumira uz jelo. Postoje statistički podaci da je u krajevima gde se tako postupa zabeležen manji broj malignih bolesti. Sudeluje u prevenciji nekih vrsta karcinoma - karcinoma debelog creva, dojke, pluća. Za razliku od zelenog čaja, preterano konzumiranje crnog čaja može dovesti do porasta rizika od nekih karcinoma.

Piše još i da zeleni čaj povoljno utiče na koncentraciju, smiruje nervnu napetost, snižava krvni pritisak, ublažava simptome PMS-a, redukuje bakterije u oralnoj i crevnoj mikroflori, štiti DNA od oštećenja, ima antivirusno svojstvo, poboljšava rapoloženje, smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti, i, umesto vas - kuva ručak! Ne, zaista - moćna travka, I beg you pardon.

Možemo ga pronaći i u kombinaciji sa raznim lekovitim biljem - jasminom, nanom, raznim voćnim aromama. Najbolje je pri kupovini obratiti pažnju na "prirodnost" aroma koje su dodate. Ukoliko su veštačke, uvek je bolje dodati neko sveže bilje, iscediti svež limun/narandžu/grejp. Eto. Moj favorit je s mandarinom.

Japanci su najveći konzumenti ovog eliksira, pa su dugovečni, dugomladi i dugobradi. Kada sam bila u japanskom restoranu, uz jelo su nam non-stop dopunjavali šolje. Kad u, japanskom restoranu (bar u ovom), naručiš zeleni čaj - ne popiješ jednu šoljicu, već 3 ili 5 ili 7. Na tebi je da odlučiš.

Piju ga i u Kini, Severnoj Africi, Bliskom Istoku. Piju ga i u ostatku sveta, al' samo kad su bolesni :)

Ovo bi bila neka uvodna priča o zelenom čaju. sigurna sam da će biti još korisnih podataka koje ću želeti da sa vama podelim. Ali ne želim mnogo da davim u 2 ujutru.

(Samu sam sebe motivisala da popijem šolju čaja)

-------------------------------
Literatura: http://www.zdravlje.hr/clanak.php?id=12826

7 коментара:

  1. Ovaj blog je živn'o!
    Zeleni čaj je super, pogotovo sa svežom nanom i zaslađen, kakvog piju u Maroku. Ne treba preterivati, da prostiš pa da opeglaš...ali ja preterujem u svemu pa tako :)
    Nisam znala ovo za ručak, moraću da probam ;)i super ako je agejnst blek mud. Viš' to nisam znala.

    ОдговориИзбриши
  2. Jeste!! Čak je i dizajn promenio, pa je malo manje agresivan :))

    Moram da probam to sa svežom nanom, uvek imaš sveže ideje, Jungle.

    Pokušavam da saznam koja je optimalna dnevna količina zelenog čaja.. Neki kaži 1 šoljica, neki - više. Al' pošto ja pijem i kafu, moram da umanjim unos zelenka.

    ОдговориИзбриши
  3. HE HE HE A GDE MOZE DA SE KUPI TAJ STO KUVA RUCAK??????:)

    ОдговориИзбриши
  4. Uvek sam se pitala (ja, ne kao neki veliki ljubitelj caja, a opet tako veliki pristalica zravog nacina zivota) da li ovaj antioksidant u borbi za "vecitu madost", mogu zameniti i alternativne tabletice ( za koje kazu npr da u jednoj tabletici ima 4/5 soljica ovog napitka??)
    Zanimljiv tekst ! Pozdrav Milena Ilic :-)

    ОдговориИзбриши
  5. I ja sam se to pitala. Zašto sve mora da se smesti u tabletu? Ovo je era kapsula, očigledno :)

    Ja sam uvek više za prirodnije načine konzumiranja čaja, pošto je gotovo 100 % sigurno da u te tabletice dodaju razne emulgatore i sl.

    Pozdrav :)

    ОдговориИзбриши
  6. Volim zeleni. Dok sam štrebala značio mi je za koncentracijiu više od kafe.

    ОдговориИзбриши